En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

måndag 17 november 2008

Över 110 personer kom

Idag kl.13.30 så hölls då det första samlande mötet för den 18 åriga mamman Lys och hennes 3 åriga dotter Jessica (förut har det stått 19år och 4 år, det har byggt på felaktiga uppgifter) som har deporterats från Sverige till kriget i Kongo-Kinshasa.

På mötet kom över 110 personer när jag räknade efter i lokalen. SVT, TV4 lokalstationer var där likaså radio Gävleborg och Söderhamnskuriren. Svenska kyrkan, missionskyrkan, Röda Korset samt några organisationer jag ej hann uppfatta. Många av Lys skolkamrater, Staffans gymnasiets elevråd och många många mer.

Jag fungerade som moderator för mötet och överlämnade först till Kommunalrådet Eva Tjärnström som höll ett inledningstal, efter det så fick Lys Advokat Trygve Emstedt ordet där han beskrev det rättsliga läget och de övertramp han ansåg som begåtts i ärendet. Han påpekade brott mot grundlagens bestämmelser om lika ”rätts behandlingen”, ett antal brott mot de mänskliga rättigheterna, ett antal brott mot barnkonventionen. Trygve kommer att gå vidare med detta fall till en mycket hög instans, då han anser att de brott som begåtts är så pass alvarliga. Han var hård i sin kritik och byggde sitt 20 minuters anförande på fakta koppalt till lagar och konventioner Sverige som land skrivit under. Detta var mycket lärorikt och mycket gripande, varpå många också öppet hade tårar rinnande nerför kinderna.

Efter det så pratade Teta Backlund från missionskyrkan, där hon även berättade att missionskyrkans systerkyrka i Kinshasa skulle börja leta efter Lys och Jessica.

Karin Nolemo från Svenska Kyrkan som jobbat mycket med Lys när hon fortfarande var kvar i Sverige berättade om Lys och tackade för allt engagemang. Efter Karin så gick Lars Nilsson från Svenska kyrkan i Söderhamn och berättade på stående fot att Svenska Kyrkan skänker 10.000kr och utmanade övriga att skänka pengar till att få hem Lys och Jessica, den bollen tog Trygve som talesperson för Ayslkommittén i Gävleborg och Sänkte 5000kr, då gick även Norrala Centerkvinnor upp och berättade att de haft ett möte igår och samlat ihop 1900kr.
Så på några minuter gick vi på noll kronor till att ha 16.900kr i kapital för att få hem Lys och hennes dotter från Kongo.

Röd Korsets flyktinggrupp pressenterade sig och förklarade att de gärna hjälpte till med den kunskap och de kontakter det hade.

Sedan berättade en väldigt god vän till Lys, som bor i samma hem om hur hon uppfattade hur Lys hade blivit hämtad och hur hemskt hon tyckte att allt var. Även detta var ett tårgripande avsnitt i dagens möte.

Efter alla fått säga sitt så tog jag åter till orda. Nu handlade det om att gå från ord till handling. Jag hade gjort ett förslag till en organisation för hur vi skulle jobba med frågan för att nå största möjliga framgång med kampen för att få hem Lys och Jessica och förhoppningsvis göra vår röst hörd så mycket att man stoppar utvisningar från Sverige till Kongo-Kinshasa.

Det resulterade i att det finns en grupp för samordning samt fyra grupper under den. Det är en grupp för namninsamling, en grupp för att samla in pengar, en grupp för att ordna en manifestation/stödkonsert samt en grupp för att påverka myndigheter och politiker. Alla grupper fick många engagerade människor. Vilket känns oerhört bra. Vi gick från ord till att ha en handlingsplan och alla som ville engagera sig fick en uppgift.

För de som inte kunde närvara idag så är det inte för sent. Skicka mig ett mail på magnus.svensson@centerpartiet.se så skall jag lotsa er till den grupp som ni är mest intresserad av att vara med i. Namnen på den gruppsammankallande och dennes mailadress kommer jag förhoppningsvis att kunna lägga ut imorgon.

Innan jag slutar vill jag dela med mig av det Trygve sa innan han åkte. ”Magnus, vi kommer att ha Lys och Jessica hemma innan Jul och när dom är i Sverige skall jag se till att dom får stanna kvar” Det vill jag så innerligt tro på och idag har vi tagit stora steg för att det skall kunna bli så. Tack för medmänskligheten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Magnus. Jag undrar en sak. Det stog i en artikel att Lys och Jessica skickades till Kongo utan pass. Hur hade ni tänkt få hem dem utan pass?

MVH
Malin