En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

torsdag 6 november 2008

Medinflyttande ger livskvalitet

Häromdagen skrev lokala vänsterpartister ett inlägg på insändarplats, deras artikel hittar du Här. Alvar och jag tar gärna den debatten, då vi vet att alla människor kan göra val och alla måste få känna att man får göra det. Svaret följer här nedan.

INSÄNDARSVAR

Medinflyttande ger livskvalitet
Under rubriken ”våra äldre har rätt till ett gott liv” ifrågasätter Lislott Wikholm och Aida Basic det lämpliga i att införa ett fritt valsystem inom hemtjänsten och hänvisar till den dokumenterat goda vård kommunen i dag bedriver.
Vi anser att man i det resonemanget missar hela poängen med fritt val.
Fritt val innebär en maktförskjutning = jag bestämmer själv vem som skall hjälpa mig. Kanske t o m någon/några ur kommunens kompetenta och erfarna personal är beredd att starta eget.

Det stora problemet inom äldrevården i Söderhamn i dag är inte att någon får dålig vård, utan att man känner sig beroende och utan möjlighet att påverka.
Fritt vårdval innebär att jag även inom hemtjänsten får den möjlighet att ta egna beslut om vem som ska hjälpa mig och även, om jag så vill, köpa tilläggstjänster. Man kan jämföra med val av personlig assistent, där den vårdbehövande redan i dag har beslutanderätten.

Vi noterar att (v) tror att det skall gå här som i Nacka att allt blir privat, så tydligen är deras tilltro till den kommunala vårdens möjligheter att konkurrera inte särskilt stor.
Vi för vår del är övertygade om att kommunen kommer att fortsätta att vara den stora aktören och att lite konkurrens kommer att bli stimulerande för båda parter.

Vi instämmer gärna i att de äldres levnadsvillkor inte får äventyras. Större valfrihet är inget hot i det sammanhanget, snarare en möjlighet till förbättring.

Magnus Svensson Gruppledare (c)
Alvar Magnusson (c) v. ordf. Omvårdnadsnämnden

Inga kommentarer: