En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

tisdag 18 november 2008

Nu åker jag till Johannesbergs slott i två dagar

Kommunstyrelsen, nämnds- och bolagsstyrelsernas ordföranden samt alla förvaltningschefer, bolags VD:ar och kommunens ledningsstab planeringsdagar äger i år rum på Johannesbergs slott mellan den 19-20 november. Så imorgon från 07.30 till torsdag kväll är jag enbart anträffbar via mobilen.

Dagarna kommer att handla oerhört mycket om ledning och styrning, detta ägnar vi hela första dagen åt. Jag hoppas att det blir spännande diskussioner, för jag tror vi kan ha olika syn på hur styrning och ledning kan se ut. Det hoppas jag åtminstone. Vi har jobb att göra då vi para tittar ett par år framöver, med stora generationsväxlingar, ett vikande befolkningsunderlag och minskade barnkullar för att år 2020 förmodligen stå inför två stora utmaningar. 1. 40-talisterna är då 80 år och kommer förmodligen att behöva mer vård, jag tror att många kommer att vara friska längre vilket då borde göra att vårdbehovet är stort vid 2020. 2. 90-talisterna (stor barnkull) blir 30 år, ungefär den ålder man beräknar att man börjar få barn vid. Då har vi under ett antal år haft minskat underlag, kanske fått stänga några skolor, till att förmodligen få utrymmesbrist.

Dag 2. Jobbar vi med kommunens omvärldsanalys. Detta är oerhört viktigt för en liten kommun, på så sätt kan vi lättare jobba strategiskt fram mot gemensamma mål. Ungdomslyftet kommer och berättar om ekonomin och pratar framtidsfrågor,
Högtrycket pressenterar hur de jobba med arbetslösa
Gymnasieutredning, den lokala för Söderhamn delar med sig hur långt man kommit.
Vi avslutar dagen med att diskutera bostadspolitiska mål för kommunen.

Jag kommer att göra en kortare rapport från resan. Har ni frågor så hör av Er.

Inga kommentarer: