En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

fredag 14 november 2008

Många engagerar sig

Idag har jag suttit på möten mer eller mindre hela dagen samt kvällen. Vilket medfört att jag haft en del kontakter med människor som engagerar sig i fallet Lys och hennes dotter. Jag inser även att större delen av förmiddagen imorgon kommer att gå till att ringa upp till de jag inte hunnit med idag. Så jag har inte glömt er, tiden räckte helt enkelt inte.

Men många saker går att fixa via sms, när man sitter på möten och mycket information hinner man höra via talsvaret.

En viktig och rolig sak är att Söderhamns Kommuns båda kommunalråd engagerar sig. Eva Tjärnström (s) och Lennart Olsson (c). Vilket var självklart för dem att göra. Tillsammans skall vi samla fler företrädare som med oss kan söka efter svar på frågan. Hur man utvisa en 19 årig mamma och en fyra årig dotter till Kongo-Kinshasa? Med vilken rätt gör man så? Det brevet kommer att läggas ut här på bloggen så fort vi är klara med det. Men som sagt, det är viktigt att de två tyngsta politiska företrädarna för Söderhamn är med och jobbar i detta.

Det jobbas en hel del med annat också. Flera av er har hört av sig och undrat om hur man samlar in pengar på bästa sättet. Jag skall imorgon ringa Röda Korset och höra, för de vet hur man gör när man samlar in pengar. Det finns redan privatpersoner, företag och organisationer som påbörjat insamlingar. Fortsätt med insamlingarna tycker jag, så ordnar vi med organiseringen av det så fort som möjligt.

Namninsamlingar finns det också flera stycken ute. Några är ställda till Migrationsministern och vissa är ställda till migrationsverket. Det är hur bra som helst. Fortsätt för vi behöver alla opinionsbildning som är möjlig. Vet även att det är startad en namninsamling/grupp på Facebook.

I kopplingen till det så har jag skickat tips till en Riksdagsledamot om en interpellation i detta ärende. Då man ej får ställa frågor om enskilda fall, så tycker jag att personen i fråga skall ställa interpellationen till migrationsministern… Hur kan Sverige utvisa människor till Kongo-Kinshasa? Gör migrationsenheten inom regeringen en annan avvägning än Utrikesdepartementet i de rådande förhållandena i landet? Då UD avråder människor från att åka till Kongo på grund av landets oroligheter. Jag hoppas jag får en diskussion med denna person imorgon. Skulle vara guld värt, tycker jag.

Många av er vill att vi skall träffas. Det är klokt. Jag hoppas att vi kan få till ett möte i hur vi organiserar allt detta engagemang i början av nästa vecka. Så att engagemanget blir mer riktat och att vi inte dubbelarbetar eller missat något.

Det enda det varit nästan helt tyst om idag är hur Lys och Jessica mår. Men det rapport jag fått så har de tak över huvudet. Så är det någon som vet något mer. Skriv eller ring.

Inga kommentarer: