En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

tisdag 4 november 2008

Distriktsstyrelse med Centerpartiet i Gävleborg

Igår så tog orken slut när jag var hemma så jag rapporterade inget ifrån Centerpartiets distriktsstyrelsemöte som var i Söderhamn och på kulturens hus.

Jag kom nästan en timme efter det att möte börjat, då familjelogistiken måste lösas, så rätt många av de punkter som fanns på dagordningen var redan avprickade.

Men vi hann prata om framtidsdialog och det redskapet att nå ut till väljarna. I Söderhamn har vi inte testat på framtidsdialogen, men det känns som det är ett bra sätt att möte medborgare i olika roller. I överhuvudtaget var Gävleborg ganska dålig på juste denna metod. Så där måste vi fundera på hur vi skall göra för att bli bättre och det ganska snart.

Sedan var det ett gäng rapporteringar från Centerkvinnorna, Landstingsgruppen , ang. EP-valet, Kyrkovalet, en av RO framtagen Krisplan som läggs till vårt arbetsutskott att jobba med, kommunikationsplan, CUF och sist Norrlandsoffensiven.

Efter dessa punkter så fanns det två tunga punkter kvar på dagordningen. Ekonomi och ett avtal mellan kretsarna. Ekonomin ser okej ut, men vi avsätter i mina ögon för lite i valfonden En ändring som jag tror vi fick till är att CUF får mer pengar. Man får en plattform 25.000kr (det var det liggande förslaget), sedan föreslog jag med gott stöd av Henrik Björkman att det skulle finnas mer pengar, varpå jag förslog att CUF även skulle få söka 25.000kr i projektmedel för aktiviteter. Fram till den 8 december när styrelsen skall ta budgeten, så skall det tittas på vilka utgifter som skall kappas.

När det gäller Kretsavtalet så kommer även det att förhandlas och antas den 8 december tillsammans med Kretsordförandena i länet. I avtalet så anges vad distriktet gör för kretsarna och det står även vad kretsarna skall betala för att få denna service. Idag betalar kretsarna 10% på det kommunala partistödet, förslaget från DS är att höja den procentsatsen.

Så mycket handlade igår om organisering och ekonomi för att på ett effektivt sätt möjliggöra för Centerpartiet i länet att bli starkare. Detta är viktigt då jag tror att partiet i både kyrkoval, europaparlaments val och i de tre valen 2010 kommer att få fler medborgare som röstar på partiet. Då behöver partiet vara trygg i sin ekonomi och i sin organisation.

Inga kommentarer: