En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

tisdag 11 november 2008

Inhuman utvisning av småbarnsmamma i Söderhamns Kommun

Följande citat är hämtat ur ingress på en artikel i Söderhamnskuriren idag, men jag tycker den är så talande och bra skriven så jag vill återge den som en bakgrund innan jag skriver mina värderingar i frågan.
”På måndag förmiddag hämtade Lys Nsem 19 år, av polisen på sin praktikplats på Åsgårdens ålderdomshem. Senare tog polisen hand om hennes 4-åriga dotter på förskolan. Båda skall nu utvisas till Kongo-Kinshasa där hundratusentals civila är på flykt undan krigs handlingar”

Kort historik kring Lys Nsem
Hon lämnade Kongo för 10 år sedan tillsammans med sin pappa och sina syskon. De hamnade i Dubai, där de också fick medborgarskap. Lys blev gravid i Dubai och tvingades fly (då barn utanför äktenskap straffas med döden), hennes far och syskon stannade kvar i Dubai.
För fyra år sedan födde hon sin dotter Jessica i Gävle.
I början av detta år fick Lys avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd och Dubai vägrar att ta emot dem. Därför beslutade migrationsverket att utvisa dem till Kongo.

Lys och Jessica gick under joden ett tag. Men anmälde sig åter på migrationsverket så att Lys skulle kunna fortsätta att studera på Gymnasiet.

Efter en kontakt med en person inom Svenska kyrkan så vet jag nu ikväll att Lys och Jessica blev deporterad från landet igår kväll kl. 19.00. Vilket är en otroligt snabbt handhavande av migrationsverket, som tidigare inte gjort sig känd för effektivitet och i mina ögon gjorde helt fel nu. Svenska kyrkan har via sina kontakter och så klart för sig att Lys har hamnat i Kinshasa och försöker via sina kontakter i landet att få en kontakt med henne. Hittills har man inte lyckats etablera någon kontakt.

Kort om Kongo-Kinshasa
Det pågår krig mellan Kongos regering och rebeller. Men landet har inte förklarat krigstillstånd. Det finns siffror på att över en miljon befinner sig på flykt undan strider och landet står inför en humanitär katastrof.
Idag finns den största fredsbevarande operationen i världen just i Kongo-Kinshasa, över
17 000 FN-soldater.

Mina åsikter i frågan
Hur kan Sverige utvisa människor till ett land som Kongo-Kinshasa. Vart någonstans finns det humanitära och varma land som jag växt upp i, när man utvisar en ung mor till en fyra årig dotter till ett land där utomäktenskapliga barn bestraffas med döden. Hur kan man tro att i ett land där hundratusentals eller kanske rentutav miljoner människor befinner sig på flykt, att en människa från Sverige som inte varit i landet på 10år skall få det bättre än nu. På vilken grund kan man skicka en människa till ett land där den inte har släktingar. Hur kan man…
Blir något av svaren i detta den svenska grundläggande värderingen i att människor är lika mycket värda och skall behandlas med respekt? Det finns det inte någon som kan intala mig.

Vad vill jag
1. att man prövar uppehållstillståndet på Lys och Jessica igen och att man i den prövningen inser att man gjort fel.
2. Att man med alla kraft gör allt för att åter finna de utvisade och tar dem åter till Sverige.
3. Att man slutar utvisa människor från Sverige till Kongo-Kinshasa, för att det är inte humant på ett enda sätt.

Vad gör jag
1. Jag skickar ett massmail till alla jag har på alla de sändlistor jag samlat på mig under årens som varit. Från det jag jobbade på CUF:s ro som informationssekreterare till att ha ingått i massor av olika styrelser och grupper.
2. Jag skall ta kontakt med några organisationer som jag tror kan vara bra aktörer att driva denna fråga
3. Jag kommer att ringa till Fredrick Federley ( C ), riksdagsledamot och partiets flyktingpolitiske talesperson för att framföra mina åsikter
4. Jag kommer att fortsätta väcka opposition i frågan kring, Hur kan Sverige utvisa människor till Kongo-Kinshasa
5. Jag hoppas att fler vill hjälpa mig i frågan

Jag vill till sist tacka den person i Svenska kyrkan, som gett mig värdefull information om det kritiska läge som Lys och hennes fyra åriga dotter Jessica befinner sig i.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bra, jag stödjer dig fullt ut. Det är hemskt, tragiskt och sorgligt. Pinsamt att kalla sig svensk just nu.

Janne Bild sa...

Du har mitt stöd också, Magnus!
Till att börja med kan jag bara sprida informationen vidare och som i det meddelandet ställa frågan:Är det så här vi vill ha vårt Sverige?

Anonym sa...

Hej Magnus! Hittade hit till din blogg via Facebook och var tvungen att lämna en kommentar. Jag blev så illa berörd över detta med lys och Jessica, kan inte tro att det är sant. HUR man öht ens kan tänka tanken på att utvisa dem är för mig en gåta. Jag hoppas verkligen att de får komma tillbaka.

GeoTaifun sa...

Bra skrivet, bra gjort.
Nu gäller det bara att det händer nått och inte blr bara ord utan verkan.
Stå på

Anonym sa...

Hej Magnus..
Tack för att du hjälpa till. det är Hemskt för att bara kolla bakåt en klass bredvid våran klass där hon brukade gå tillsammans med min syster och nu är hon borta.. jag kan inte bara tro, efter allt bra Sverige har gjort och just det här. Hon ringde syrran igår och blev bara glad då hon sa att de mådde bra men visste inte vart hon skulle ta sig.. hur kan man bara besluta att skicka en människa i ett land där man inte ens vet om man leva imorn.. Jag hoppas att hon är tillbaka till oss ..Till söderhamn

Anonym sa...

Otroligt! man tror inte att detta är Sverige på 2000-talet!
Bra skrivet Magnus!

Anonym sa...

Barnets bästa ska vara vägledande vid allt beslutsfattande och
vid alla åtgärder som rör barn och unga.= en av barnkonventionens 4 grundläggande principer. Detta stämmer väl inte direkt i detta fallet?! Jag är grymt upprörd!

Anonym sa...

Självklart har hon inget i vårat land att göra. Det här är bara rena lögner hon hittat på.

Att du tror på vilken skit som helst.
Ta reda på mer fakta innan du skriver nästa gång.

Vi har redan för många svartingar i Sverige, för varje som försvinner så borde vi fira istället.