En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

söndag 23 november 2008

Mona Sahlins misstag

Mona nobbar Vänsterpartiet eller.. Ja, när den här tidningen trycks är inget bestämt eller ingen som vet hur det går. Även om Mona splittrar vänsterblocket, gjort sig osams med många i det egna ledet och fackföreningsrörelsen så tycker jag att hon gör helt rätt som skakar av sig Kamrat 4%. Varför skall man ens försöka samarbeta med ett parti som har helt andra och i mina ögon helt orealistiska ekonomiska ramar. Vänsterpartiet slopar gärna överskottsmål och budgettak i statsbudgeten, höjer mer än gärna den redan i dag höga inkomstskatten för vanliga människor. Det är ett sundhetstecken att s och mp håller sig så långt borta som möjligt från detta populistiska parti

Borde även göras i landstinget
Landstingsledningen i form av ett starkt socialdemokratiskt parti borde snegla på sin partiledare och avpollettera Vänsterpartiet från makt och inflytande i landstinget (om Mona står fast vid att ha satt Vänsterpartiet i kylan). Jag tror inte det är någon vild gissning att Vänsterpartiet är en stor orsak till det trassliga ekonomiska läge som landstinget befinner sig i. Jag har svårt att se att Vänsterpartiet skall våga göra det som behöver göras. Enligt dem är det lättare att generellt höja skatten för alla. Jag tycker i och för sig att även att Socialdemokraterna suttit för länge vid rodret och det är (S) som är ytterst ansvariga för det läge som landstinget i Gävleborg befinner sig i och verkar ha svårt att frigöra sig ifrån. Det är för lite verksamheter som är konkurrensutsatta, en alldeles för kortsiktig horisont, för mycket tjafs och för få lösningar. Som oppositionspolitiker när det gäller landstingspolitik så levererar jag en lösning:

Blocköverskridande samarbete
Om man inte gör det snarast så bör efter valet skapas ett blocköverskridande samarbete där Vänsterpartiet hålls utanför. Landstingets primära uppgift att ge vård för människor är för viktig för att inte den skall lösas gemensamt. När man befinner sig en liten bit ifrån det politiska spelet som bedrivs i landstinget så känns det som en lekstuga.

Inga kommentarer: