En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

onsdag 5 november 2008

Näringsminister Maud Olofsson kommenterar det amerikanska valresultatet

Pressmeddelande, 5 november 2008
Näringsdepartementet

Maud Olofsson kommenterar det amerikanska valresultatet

Näringsminister Maud Olofsson kommenterar det amerikanska valresultatet.

"Jag vill rikta ett stort grattis till Barack Obama som vunnit denna tuffa valkampanj. Obama har lyckats fånga en stämning i landet och ge framtidshopp till det amerikanska folket. Han har också lyckats ge hopp till grupper som tidigare inte känt att de haft en röst.

Jag hoppas att detta valresultat kan bidra till en vändning av den rådande finanskrisen i USA och att Obama kan ingjuta den framtidstro som USA behöver just nu. Obama prioriterar skattesänkningar för låg- och medelinkomsttagare. Det är samma politik som vår regering för och det har varit en framgångsrik väg i Sverige. Jag hoppas att detta kommer att skapa många nya jobb även i USA.

Det finns stora förväntningar från Sverige och övriga världen på USA i de internationella klimatförhandlingarna. Jag förväntar mig att Obama tar på sig ledartröjan i klimatöverenskommelsen i Köpenhamn nästa år. Min förhoppning är också att vi kommer att fördjupa det goda samarbetet mellan Sverige och USA kring förnyelsebar energi som vi haft med den tidigare regeringen.

Även tankarna om frihandel är det viktigt att USA lever upp till."

Inga kommentarer: