En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

måndag 10 november 2008

Miljötinget och Ekologisk mat

I helgen var det miljötinget i Mora. Under lördagen blev jag telefon intervjuad och en av frågorna som ställdes handlade om ekologisk mat till skolorna i Söderhamn. Jag trodde att jag var tydlig i mitt svar, men ser i dagens söderhamnskuriren att så inte var fallet. Här nedan kommer det som stod i tidningen i citat form. Efter det ger jag ett svar på hur kommunen jobbar med ekologisk mat
--
”Josephine Wisth blev utsedd till Söderhamns ambassadör för Solrosprojektet och ställde frågor till lokalpolitikern Magnus Svensson (c). Hennes viktigaste fråga gällde skolmaten och varför den innehåller massor av halvfabrikat istället för riktiga kravmärkta råvaror. Hon blev inte nöjd med Magnus svar och skulle gärna träffa honom för en diskussion.

– Det var lite flummiga svar men vi ska ta reda på mer om vad Söderhamns kommun gör för att vi ska få ekologisk skolmat, säger Josephine Wisth.Hon kommer med hjälp av Solrosprojketet driva frågan vidare inom kommunen och försöka att övertyga politikerna varför ekologisk skolmat är det enda rätt för att rädda miljön.

– Först ska vi ta reda på mer fakta om hur det är med ekologisk mat i skolan. Nästa steg är att få hjälp av någon kunnig person som kan åka runt på skolorna och informera eleverna om skolmaten och berätta varför det är bättre med ekologisk kost, säger Josephine Wisth.

Hon har med sin grupp även planer på att starta en namninsamling och visionen är att de ska kunna lämna över den till kommunalrådet på ett stort evenemang kring lokala miljöfrågor.”
--
För det första tycker jag att det är jättebra att unga människor engagerar sig och bryr sig om vår gemensamma miljö.

För det andra så vill jag jätte gärna träffa solrosprojektet, Josephine Wisth och textförfattaren i Söderhamnskuriren Jens LEstarde tillsammans med de som jobbar på kommunens kostenhet.

För det tredje så köper Söderhamns Kommun redan idag in en hel del produkter som är ekologiska

För det fjärde så tittar vi tillsammans med de övriga Hälsingekommunerna redan nu på nästa upphandling av livsmedel.

För det femte så jobbar vi med ett policyprogram angående miljökrav vid kommunalupphandling med särskild inriktning på lokalproduktion och ekologiska produkter.

Så även om jag var flummig, så föringar inte det allt det arbete som Söderhamns Kommun gör när det gäller dessa frågor. Det tror jag att vi kommer att reda ut när vi träffas. Men frågan är väldigt komplex och det kan vara en av anledningarna till att det blir flummigt när man försöker förklara och reda ut begreppen.

1 kommentar:

Rasmus Ling sa...

Kom på studiebesök till Malmö. Malmö skolrestauranger levererar livsmedel till alla Malmös grund- och gymnasieskolor, till 45 procent ekologisk. Trots att priserna ligger under riksgenomsnittet.