En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

måndag 6 augusti 2007

Platt Skatt – debatt om det svenska skattesystemet

Idag på SVD så sågarJörgen Johansson, Centerpartiets skattepolitiske talesman, förslaget om en plattskatt.

Magnus Andersson CUF:s förbundsordförande går direkt till attack på Jörgen och menar att plattskatt är ett rättvist och bra system som dessutom funkar bra i de gamla Östsstaterna.

Det är lite spänst i debatten med andra ord. Tung CUF:are mot tung Centerpolitiker. Är det då ett generationskrig på gång i partiet. Det tror jag inte. Jag tror det handlar mer om hur man skall bevisa sig mest liberal eller mest kontroversiell eller den som är mest rättvis.

Personligen så har jag haft en lite förkärlek för tanken om plattskatt. Men ju mer jag läst och studerat frågan ju avlägsnare blir den. Den slår oerhört orättvist. Även om progressivskatte politik inte är det mest optimala så känns den betydligt mer generös och realpolitisk genomförbar än att vända upp och ner på hela välfärdssamhället.

Kanske på sikt att Sverige kan genomföra en platt skattsmodel Men det rör sig om typ 50 år… Det är många skattesystem som skall jämkas ihop. Ett exempel är skall den som är dåligt betald idag få en högre skatt för att för att jämna ut skillnaderna eller skall den som idag är högt betald med hög skatt få lägre skatt på bekostnad av välfärdssamhället.

Jag tror på den linje som Centerpartiet slagit in på. Att sänka skatten för de med lägst inkomster, få dessa bort från bidragssamhälle och skapa större frihet för fler individer.

Jag hoppas dock att det skattetryck som finns i Sverige idag generellt sänks ganska rejält, då jag tycker att det är ett på tok för högt skattetryck i Sverige. Både för privatpersoner och för företag.

Debatten om platskatt är en bra injektion i partiets ekonomiska politik, men det är ingen lösning som jag ser det. vare sig för privatpersoner, företag eller skatteutjämningen mellan kommuner.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej - jag tycker inte att det är ngn spänst i debatten! Att göra som Magnus gör och hänvisa till en resa och till en bok gör att man vänder ryggen till förslaget! Rena mörkret som argumentation. Vad är det som gör att det han såg som positivt vid en resa är en effekt av skatten? Ibland ser man även att det är rättvist - vad är rättvist i detta sammanhang?
Du har iaf lagt in argument för att behålla skatten som den är. Argument som man kan kalla argument. Om man sen håller med dig i sak är en annan fråga.
Heja heja - hoppas få höra och se dig mer i den här debatten!

//ninni

Magnus Svensson sa...

Hej Ninni
Du kanske har rätt. Men debatten om plattskatt har pågått ett bra tag i partiet och framförallt i ungdomsförbundet som jag har mina rötter i.

Jag kommer nog att lägga mig i debatten lite... men inte så mycket. Men behövs det, så gör jag det.

trevligt att du hittat till min blogg.. hur hittar jag till din blogg?

Anonym sa...

Hej igen
Jag har ingen egen blogg men tar mig ändå friheten att läsa andras och lämna synpunkter. Eftersom det finns kommentarfunktion så förutsätter jag att ni som skriver vill ha kommentarer. Ibland kan man dock fundera över om det inte mest är "rövslickeri" - det är sällan som ni kritiserar de egna leden!
Även om debatten har pågått länge tycker jag att varje gång man skriver om den och representerar ett parti, förbund eller vad det nu är så skall man argumentera eller lämna länkar till argumentation som gjorts tidigare, annars blir det så intetsägande. Så tycker jag det är nu. Många av de sk nyliberalerna är endast mot moderpartiet men förklarar sällan varför. En politikers uppgift är, enligt min mening, att föra fram argument och "utbilda" oss övriga. Det är absolut inte er uppgift att fukta fingret och sträcka upp det och känna vartåt det blåser! Ni har ju som arbete att läsa in och diskutera.

Bra att du lägger dig i - det behövs!

//ninni

Magnus Svensson sa...

Hej Ninni
Jag älkskar kommentarer. Så lämna gärna.

Jag kan hålla upp ett finger och känna.. men det viktigigaste är att jag står för de åsikter jag för fram...

Oftast sammanfaller mina åsikter med Centerpartiet, men inte alltid.

vi hörs