En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

tisdag 7 augusti 2007

Gråsäl ett problem i Ljusnans mynnig

Får fler och fler telefonsamtal av sportfikare och fiskare i allmänhet om att det är mycket Gråsäl i Ljusnans mynning som förstör fisket. Jag är helt benägen att hålla med.

Det som är problemet är att Gråsälen är ett riktigt sjö - rovdjur som är riktigt smart. Den låter laxen gå in i mynningen sedan jagar den laxen till det tar stopp vid kraftstationen, då sälen äter upp den.
Har även hört rykten i andra hand om säl som äter upp lax då en fiskare krokat den.. men vad som är sanning i det vet jag inte.

Jag personligen är för en avskjutning av Gråsälen och får man en ökad kvot av länsstyrelsen så hoppas jag även att man får ett slopat bärgningstvång på sällen i Ljusnans mynning. Detta då det finns strömförhållanden som gör det oerhört svårt att infånga en påskuten säl.

På KUS:s ordförandeberedning nu på måndag den 13:e kommer jag att lyfta den här frågan och se hur vi i kommunen skall hantera frågan. Jag tror att det kommer att bli ett brev till länsstyrelsen där vi dels ansöker om en..
1. En ökad kvot på avskjutningen av Gråsäll i Ljusnans mynning
2. En ansökan om slopat bärgningstvång på säll i Ljusnans mynning

Inga kommentarer: