En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

onsdag 22 augusti 2007

Här är svaret ang. Vårdnadsbidraget

Debattsvaret på Agneta Grehn (v) ang. Vårdnadsbidraget är publicerat i Soderhamnskuriren på den här länken. kommer att lägga den som löptext hrä nedan också....

Roligt är att jag träffade en lokal vänsterpartist idag som uttryckte sig så här....
" - Bra insändare idag Magnus, det du skrev såg väldigt bra och smart ut. Men jag tror inte jag lyckas få Grehn att tycka lika som mig.... men kämpa på du"

Tyckte jag var skoj... det finns trots allt några sunda Vänsterpartister i den här frågan. Har även fått något mail i frågan idag. Som känns som att den skulle kunna vara ganska "het" kommunalt.

Här kommer svaret i sin helhet.
Vårdnadsbidraget som komplement
Agneta Grehn har i en insändare den 16 augusti i kuriren förklarat varför hon säger Nej till ett kommunalt vårdnadsbidrag. Samma dag tog BUN:s ledamöter ställning till att säga nej till den motion som jag och två till Centerpartister i Söderhamn har lagt om ett kommunalt vårdnadsbidrag.

Det tragiska i detta är att det känns som man göra det av helt fel anledning. Utifrån Grehns artikel så vill jag binda fast kvinnorna hemma. Vilket är Tok-fel. Jag har ingen sådan ambition utan vill snarare se till att kvinnorna får större plats att bestämma själva både i sina egna liv och i familjelivet.

Motionen som är inlämnad om det kommunala vårdnadsbidraget skall ses som ett komplement till den övriga barnomsorgen i kommunen. Det kan ju faktiskt vara så att det finns föräldrar som vill ha möjligheten att vara hemma med sina barn och få ett vårdnadsbidrag. I motionen finns inget tvingande att någon måste ta ut vårdnadsbidraget utan det är en valfrihetsfråga för familjer i Söderhamn som jag vill komma åt.

Jag till exempel är oerhört nöjd av egen erfarenhet av kommunala dagis i kommunen och jag tror inte att jag skulle nyttja möjligheten till ett vårdnadsbidrag. Men jag skulle åtminstone vilja ha möjligheten att välja. Den möjligheten finns inte idag och den har även 6 st ledamöter av 11 i BUN förvägrat andra föräldrar också.

I mitt tycke är det ett förmynderi! Då blir Agneta Grehn i det här fallet ansiktet för det förmynderiet då hon i sin artikel så tydligt talar om att något vårdnadsbidrag skall inte införas.

Av samtal med föräldrar i min närhet men även bland föräldrar som jag inte känner så väl eller inte känner allas så vet jag att det finns ett tryck i den här frågan. Som förtroendevald så har man lyckan att få veta vad medborgare tycker om saker och ting via mail eller telefon. Vårdnadsbidrags frågan är en sådan fråga som lyfts

Slutligen. Vi skall inte vara rädda för att låta människor fatta egna beslut så när dom som möjligt. Ett vårdnadsbidrag är ett komplement i den kommunala barnomsorgen och en fråga som ligger väldigt nära en familj själv att få bestämma om. Så jag hoppas att kommunfullmäktige ser frågan i ett större perspektiv och låter BUN utreda frågan vidare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Vi skall inte vara rädda för att låta människor fatta egna beslut..." skriver du

Det har aldrig någonsin varit förbjudet för föräldrar att göra som de vill! Jag är innerligt trött på argumentet! Vara hemma med barnen kan var och en som har råd och lust. Frågan är vad samhället skall bidra med.

Jag tycker samhället skall bidra med bra dagis till alla och verka för kortare arbetstid för småbarnföräldrar. Om man börjar dribbla med vårdnadsbidrag finns risk att dagissatsningen inte får den prioritet som den borde.

//ninni

Rasmus Ling sa...

Det handlar inte bara om valfrihet. Det är en kostnadsfråga. Det är oärligt att inte vara tydlig med det.

Magnus Svensson sa...

Klar det är en valfrihetsfråga och en kostnadsfråga... Men de föräldrar som detta framför allt gäller är föräldrar till barn med speciella behov som inte blivit tillgodoseda av Söderhamns kommun.

Så således blir det en fråga om valfrihet att någon står på dessa familjer och barns sida.

Jag gör gärna det, när jag ser hur svårt vissa av dessa mammor och pappor har det i sin vardag... för mig handlar det om människovärde och skapandet av förutsättningar för dessa. Hitils är vårdnadsbidraget den bästa lösningen som jag sett hitills.

Rasmus har nämnt miljöpartiets förslag, som jag faktistk tycker är en ganska bra lösning och kanske borde få provas innan den avfärdas.

Må väl