En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

tisdag 7 augusti 2007

Bra debatt om plattskatten – från ett håll…

Debatten om plattskatt diskuteras just nu riktigt bra. Bästa inlägget tycker jag kommer från Henrik Sjöholm men även Magnus Andersson CUF, Annie Johansson, Johan Pettersson, Peace, Love and Capitalism och Marie Wickberg gör bra inlägg. Det jag saknar är inlägg från Centerpartister som vill föra den ideologiska talan för att inte införa platt skatten.

Antingen tigger man slug som räven med sin argumentation till stämman för att ta fram det tunga artilleriet och då också ge sin syn på hur Centerpartiet förhåller sig till det svenska skattesystemet och inte bara Jörgen Johansson ( http://www.jorgenjohansson.se/ ) C skattepolitiska talesman och hans artikel på SVD igår.

Att det bara är en part i debatten som hörs gör mig lite orolig. Inte för att stämman av ren medialogik skall säga Ja till plattskatt. Utan snarare att den öppenhet som man vill skall finnas i en debatt saknas.

Personligen så måste jag nog få massor av mer argument för att åter stå på den sida som säger Ja till platt skatten och det där med att vingla fram och tillbaka i en fråga det får man ju inte göra som politiker (harkel). Har jag en gång tyckt att ett förslag är bra och ändrar mig för man inte tycker det håller, då skall det massor till för att man skall få ångra sig igen och tycka det är bra.

Men jag tror fortfarande att det är de som redan idag är de svaga och utsatta i samhället är de som kommer att bli förlorarna på detta system både på kort och lång sikt. Samtidigt som jag tror att välfärdssamhället kommer att få en rejäl törn när man påbörjar omdaningen av ett gamalt skattesystem till ett nytt.


Men den dag man inte kan ändra sig – den dagen är det nog dags att sluta vara politiker…

2 kommentarer:

Rasmus Ling sa...

Vad jag förstått så ska den platta skatten kombineras med ett grundavdrag på 120.000 om året?

Isåfall gynnas ju faktiskt de med lägst inkomster, vilket självfallet är positivt. Sen kan man ju alltid fila på hur exakt det ska se ut.

Magnus Svensson sa...

Jag är inte riktigt säker på att de går vinnande ur det hela... men det fakta du presseterar stämmer.

Någon skall alltid betala. och de som har minst pengar brukar vara de som känner av förändringar mest.

Rasmus. Ber även om ursäkt att jag inte svarat tidigare. Jag har inte riktigt lärt mig tekniken.. men nu är jag med i leken :-)