En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

tisdag 21 augusti 2007

Möte, möten och möten….

Ja nu börjar det politiska livet i Söderhamn att vakna upp ordentligt. Många möte står på tur.

Tänkte kort referera till det som var i Florsjön igår. Det kom över 120 intresserade medborgare och vill lyssna på vad vi hade att förmedla i forma av kunskap och iakttagelser i Sjön. Det kom upp några frågor om avloppsledningen och Hans Hagelin VD för Söderhamns vatten och Renhållning AB lovade att frågan skulle lyftas på nästa styrelsemöte. Min uppfattning var att det kom ett halvt som halvt löfte om att ledningen skall upp från botten och markläggas. Vilket är bra. Men det löser inte alla andra bekymmer med att vattnet är för näringsrikt, att tillförsel av kväve och fosfater är för stora.

Hur som helst mötet slutade faktiskt med att vi var med fick applåder. Det kändes oerhört bra, för då vet man att informationen som kommunen gav var bra och uppskattad.

Idag har jag varit på våtmaksdagsseminarium i Söderhamn och fått se en massa fina våtmarker och hur man kan använda dessa som filtration och ett sista mjukande steg i reningsprocessen av vatten innan det när sjö eller hav. Detta kommer jag att komma tillbaka till och då framförallt Söderhamns våtmark som är oerhört läcker och sinrikt byggd.

Imorgon ett styrgruppsmöte med Länsstyrelsen. Torsdagen kommunstyrelse och på fredag skall jag äntligen få lite tid att sitta ner med Kultur- och samhällsutvecklingsnämndens nya Förvaltningschef Gunnar Mellqvist för att fördela roller och lära känna varandra en del. Så det rör på sig och när jag nu satt och synkroniserade min kalender såg det ut som jag måste lära mig leva med att inte ha så mycket tid att förfoga över som man kanske skulle vilja ha.

Inga kommentarer: