En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

tisdag 3 juli 2007

Snoddaståget i Bollnäs

Var i Bollnäs idag. När jag var där passade jag på att åka snoddaståget. Detta tåg som är uppkallat efter Gösta "Snoddas" Nordgren, född 30 december 1926 i Arbrå norr om Bollnäs, död 18 februari 1981, var en svensk sångare, flottare och bandyspelare.

"Snoddas" var flottare till yrket och bandyspelare i Bollnäs GIF. Han slog igenom som sångare den 26 januari 1952 i Lennart Hyllands legendariska radioprogram Karussellen. Gösta Nordgren orsakade då vad som än idag kallas för "Snoddasfeber". I programmet framförde "Snoddas" sången Flottarkärlek, som sedan blev hans signaturmelodi och dessutom en landsplåga. I ursprungsversionen av Flottarkärlek fanns inte den kända strofen "Hadderian Haddera" med. Den lades till först i efterhand och till den skivinspelning som gjordes.

Kände då att Söderhamn med all sin skönhet kanske skulle ha något liknade, Ett Göran "Dallas" Sedavll tåg. Göran Dallas Sedvall, född 1941 i Söderhamn är en före detta Svensk bandyspelare.
Göran Sedvall spelade huvuddelen av sin aktiva tid i Brobergs IF. http://www.broberg.x.se/
Spelade SM fyra gånger, VM 5 gånger och deltog i 57 landskamper.

Kanske även går att hitta fler roliga namn. Men Bollnäs har ett bra turisttåg som man kan fundera på att adoptera även till Söderhamn.... För jag tyckte det var trevligt och barnen tyckte att det var både trevligt och roligt.

2 kommentarer:

Lars Forslin sa...

Hej!
Jag tror att Snoddas stod bakom det här tåget från början. Han kanske skänkte det, jag vet inte. Men jag tror inte att det bara är uppkallat efter honom, utan han hade något med dess tillkomst att göra.

MammaFrugan sa...

Snoddas har en gång haft detta tåg i sin ägo. Han fick det antingen i födelsedagspresent eller som betalning för något uppträdande. Hur som helst skänkte han tåget till Bollnäs kommun