En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

onsdag 11 juli 2007

Självstyret är hotat av Sossarna

Mona Sahlin sa inget av värde när hon pratade vid Almedalen, förutom att hon förmodligen gav en av de största kängor man kan tänkas ge sitt eget ungdomsförbund som partiordförande. Då hon skall ha en ungdomspanel av hela 30 (?) ungdomar. Gud förbjude men hade jag varit SSU:are så skulle jag känt mig en aning kränkt.

Nä den stora tänkaren i S-partiet och den som ligger bakom många av S-förslagen de senaste åren Pär Nuder, denne ekonomiska gigant inom partiet. Var med och arrangerade ett seminarium dagen efter Mona hade pratat om ingenting… Då han föreslog att man kanske skulle ta bort beskattningsrätten för kommunerna. Den skall staten sköta… öööh.. Befängt!

Som kommunpolitiker kan jag tycka att staten redan idag lägger sig i för mycket och allt för många lagar reglerar vad vi skall göra av de medel som vi tar in via skattekollektivet. Jag skulle finna det mer intressant att vi fick bestämma mer på lokalnivå. P det sättet tror jag att politiken skulle bli roligare, vi som förtroendevalda kunde avkrävas större ansvar för de medborgare som vi dagligen har kontakt med.

Nä. Pär Nuder att stjäla beskattningsrätten från kommunerna är ingen rättvisa – det är kommunism och knappast någon framtidsväg för sossarna. Så den tanken hoppas jag skrotas lika snabbt som den kom upp.

1 kommentar:

Rasmus Ling sa...

Håller helt med!

http://rasmus-blogg.blogspot.com/2007/07/provocerande-s.html