En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

torsdag 20 oktober 2011

Ola Andersson ( c ) och skolmaten

Ola Andersson är Centerpartist och sitter i BUN. En av hans hjärtefrågor när han gick med i politiken var skolmaten. I ett par artiklar har Söderhamns Kuriren nu skrivit om skolmaten och idag så fick de politiska företrädarna svara på 7 olika frågor om maten. Dessa finns tyvärr ej att länka till så jag har lagt in frågorna och svaren från Ola. Ola ger tydliga svar och för Centerpartiet som hade skolmaten som en viktig fråga i valrörelsen 2010, så kommer vi att fortsätta jobba med denna fråga.

Tycker personligen att Ola gav väldigt bra svar på frågorna!

1 Vad tycker du om dagens skolmat?
1) Skolmaten är viktig och något som jag brinner för. I dag tycker jag inte att maten håller. Den är vattnig, utspädd och utan kärlek. Av det jag testat som är lagat i storkök är jag inte imponerad.

2Hur vill du förbättra skolmaten?
2) Att öka andelen ekologisk mat och fortsätta laga så mycket som möjligt från grunden.

3Storkök eller småkök?
3) Jag tror absolut inte på storköksmodellen. Den storköksmat jag ätit har varit en besvikelse. Däremot tyckte jag att maten som tillagades på Bergviksskolan, som har ett eget kök, var fantastisk . Det var väldigt smakfull och god mat med härlig salladsbuffé.

4Hur stor del av maten ska vara ekologisk och närproducerad?
4) Jag har sneglat lite mot Ockelbo och deras skola Perstorpskolan som har testat att servera nästan bara ekologisk och närproducerad mat. Jag vill att även vi testar detta. I Söderhamn borde vi ligga på minst 25 procent. Lägre än så är helt oacceptabelt.

5Hur mycket får skolmaten kosta?
5) Jag tycker att det är viktigt med bra mat. Då ska det också få kosta. Om vi kan höja matkvaliteten avsevärt genom att varje portion får kosta några kronor mera tycker jag att det är väl värt pengarna.

6Vad ser du som den största utmaningen?
6) Det är att höja statusen på ”mattants-yrket”. Ut med de gamla städrockarna som de har nu och på med riktiga kockkläder. Det är viktigt att de får en riktig yrkesstolthet.

7Hur ofta äter du skolmaten?
7) I år har jag ätit skolmat fyra gånger, och jag har för avsikt att äta mera

Inga kommentarer: