En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

söndag 16 oktober 2011

Några reflektioner efter LAN-partyt

Några reflektioner efter LAN-partyt

I Fredags så var det LAN-party dag. Förmiddagen startade med att Radio Gävleborg hörde av sig och ville prata om projektet, vi träffades på eftermiddagen på verkstäderna. Utanför rummet där jag blev intervjuad så höll ungdomarna på att duka fram bord och drog sladdar. Radiokillen tog en intervju med två av dem också. Jag stannade kvar en stund och pratade med dem om hur många som skulle komma och om allt gick bra. Dom viste inte riktigt hur många som skulle komma, men allt gick bra. Så runt tre snåret åkte jag hem. Då var allt under kontroll.

Jag kom tillbaka runt 17.30, då hade det vällt in massor av ungdomar och ALLA höll på att koppla datorer och det surrades som i en bikupa :-) Även politikerna börjad att ramla in. Målet med att vi skulle vara många ungdomar nåddes med råge, målet om 10 politiker nådde jag ej, vi blev 6 st, vilket jag är jättenöjd med! Totalt antal ungdomar är svårare, kan har rört sig om 50-60 stycken under kvällen.

Till en början var det bara skumt, men vi fick en duktig coach i att lära oss lite olika spel, dels där vi fick vara zombier som spydde och dödade motståndarna till CS… vilket spel som än spelades så var jag glad om jag och min gubbe på skärmen levde längre än 2 minuter. Ungdomarna var som väntat överlägsna oss andra..

Men jag tog även tillfället i akt att sitta ner med rätt många av ungdomarna och prata om allt möjligt, från fritidssysselsättning, drömmar om deras framtid, att vara ung i Söderhamn, Verkstäderna och ungdomslyfte till Vargfrågan och HBT-frågor. Detta var väldigt givande och många av de samtal vi snuddade vid kommer jag att fundera över deras svar under en längre tid.

En av de förutbestämda frågorna som jag hade med mig och ville väva in i samtalet med ungdomarna handlade om Verkstäderna och Ungdomslyftet. Det jag kan konstatera är att dom inte vill att vi som politiker skall röra den verksamheten, dom känner sig trygga där och dom litar på den personal som jobbar där. Att bara få vara där och ”hänga” men samtidigt finns det möjligheter att hitta på saker när den andan faller in. En av killarna jag pratade med sa ”Om inte verkstäderna funnits, då hade det gått väldigt illa för mig, dom som jobbar här såg till att det inte blev så”. Det och en del andra livs-samtal ger en som sitter på beslutande position att tänka efter en hel del, skall man verkligen röra i sån verksamhet. Något dom är stolta över och som ger unga människor chansen att växa!

Vi pratade även om att detta med LAN-party Unga Vs Politiker är något som borde göras minst en gång per år. Det finns många poänger med det. Det var en väldigt avslappnat och bra sätt att mötas på.

Vem som vinner världens modigaste politiker nu på Torsdag den 20:e har jag inte en aning om. Men jag vet att under denna tävling så har jag fått många bra insikter som jag kommer att bära med mig in i framtiden och med mig i det politiska arbeta jag gör. Jag kommer även att mer kontunerligt att besöka Verkstäderna, de 7 timmar jag lade i fredags får ses som en grund att bygga upp ungdomarnas förtroende och tillit till dels mig men även mot politiken.

Jag anser mig klarat projektet Isbrytaren och inbjudningarna gick enbart ut via social medier. Ett bra sätt att kommunicera med ungdomarna på :-)

Inga kommentarer: