En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

onsdag 9 november 2011

I dag Gratulerar jag Sven Bergström, 60 år

1951 föddes Sven Bergström i Forsa. För mig och Centerpartiet i Gävleborg är Sven Bergström känd av många olika positiva anledningar.

Han började tidigt sin politiska gärning och jobbade åt Olof Johansson i mitten av 1970 talet, då denne var energiminister. Sedan har hav haft fler tunga politiska poster, jag tar ett litet axplock av dessa

1991-1994 Kommunalråd i Hudiksvall
1992-1999 Distriktsordförande för Centerpartiet i Gävleborg
1996-2004 Ledamot av Centerpartiets partistyrelse
1997-2010 Riksdagsledamot
Sedan valet 2010 sitter Sven i Hudiksvalls kommunfullmäktige presidium

Utöver alla dessa politiska uppdrag så är han en duktig orienterar, folkmusiker och föreningsmänsika.

Som politiker har Sven gjort sig känd som en person med stort socialt patos, som en person som alltid slagits för en bättre och mer hållbar värld att leva i, landsbygdsfrågorna och sin kritiska röst gentemot EU och överstatlighet. Han har alltid varit väldigt tydlig med sin åsikt och han har lyckats driva politik både i partiet och i Sverige i den riktning som han har stridit för.

För mig personligen så träffade jag Sven första gången i mitten 1990-talet då jag blev invald i Centerpartiets distriktsstyrelse Gävleborg (på CUF mandat). Han lätt mig och CUF alltid komma till tals och hörde ofta av sig om stort och smått. Sven är eftertänksam och beslutsam. Sven är och förblir en stor politisk ledare för mig.

Jag gillar Sven och det han står för och det arbete som han lagt ner i Centerrörelsen och i föreningslivet. Han har bägge fötterna på jorden. Jag var även där nu i helgen när han hade sin mottagning och det var en välbesökt tillställning – vilket också ger sanning åt den bild att vara en folkkär politiker.

Detta blogginlägg tillägnas Sven Bergström på 60-års dagen med ett Grattis och Hipp, Hipp Hurra!!

Må du strida för de gröna och företagsamma värdena länge till!!

Inga kommentarer: