En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

fredag 24 april 2009

Maud kommer till länet, då åker jag till Stockholm

Idag kommer Maud Olofsson Sveriges näringsminister och min högt uppskattade partiledare till Gävleborg för att samtala med ledande politiska företrädare för vår region. Jag tror, vet ej, att man kommer att diskutera allehanda tillväxtfrågor för regionen. Jag fick en inbjudan i veckan, men hade då redan bestämt mig för att åka till Stockholm.

Jag åker ner till Stockholm för att vara med på någon slags kampanjstart för HUR Centerpartiet skall jobba de sista veckorna inför Europaparlaments valet som är den 7 juni.

Det är en viktig frågeställning ur många aspekter. Hur får vi fler engagerade i EP-valet,
Hur synliggörs frågor som man diskuterar i unionen, hur får man fler till vallokalen samt hur får man så många som möjligt att Rösta på Centerpartiet i det stundande valet.

Antal personer som röstar i EP-valet är lågt. Det är få människor som tar frågeställningarna som diskuteras på Europanivå på större alvar. Ändå är det väldigt många som har åsikter om EU som klump. Att det är byråkratiskt, att det är långt bort, att de jobbar med fel frågor. I det kan jag hålla med om mycket. För det finns saker som varken EU eller den svenska staten skall ge fan i och faktiskt förlita sig på de kommunala företrädarna som finns. På samma sätt finns det saker som EU kan vara en stor möjliggörare för.

Centerpartiet tror på ett smalare men vassare EU. Det vill säga att man skall ha färre områden att hålla på med, men de politikerområden man håller på med skall man vara riktigt vass på..

Jag liksom Centerpartiet tycker att miljöfrågorna kan man vara betydligt mer samspråkad och vass i på unions nivå. Jobba för att ta bort handelshinder och frigöra marknaden, samordning av den samlade biståndspolitiken för att hjälpa människor i nöd på ett bättre och effektivare sätt.

Jag åerkommer under dagen med mer infomation

Inga kommentarer: