En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

lördag 30 juni 2007

Premiären av Söderblomsspelet

Så var det då premiär av Söderblomsspelet i Trönö, Hälsingland 2007 igår. Det höll på i närmare tre timmar. Men det kändes inte.

För mig var det första gången jag såg spelet om Ärkebiskopen Nathan Söderbloms liv. Men det var en fascinerande berättelse om en prästsons tvivel till den högre makten. Den tviveln gjorde att han tolkade bibel och de teologiska funderingarna som var rådande i Uppsala och Sverige under dennes studietid. De krävdes om tolkningar av hur man förde fram budskapet om den kristna läran.

Jag är inte särskilt kristlig av mig. jag är döpt och konfirmerad. Men berättelsen som jag var med och upplevde igår kommer jag att bära med mig.

Vill även ge all ära åt de otroligt duktiga skådespelarna, vare sig de är proffs eller amatörer. De gjorde ett otroligt bra och inlevelsefullt jobb. Ibland ser man inte skillnad på proffsen och amatörerna.

Erik Ehn som spelade Nathan. Wow. Han var duktig även Kristina Törnqvist som spelade Nathans fru Anna gjorde ett storslaget intryck.

Jag hade även Peter Mörlin lite extra under uppsikt, då han är en 23 åring från Norrala som dessutom fick Nathan Söderbloms Ungdomsstipendium för 2007. den femte i ordningen. Han gjorde ett riktigt bra jobb och fortsätter han på skådespelarkariären så tror jag att han kommer att gå långt. Han har scennärvaron så totalt.

Så har ni tid över i sommar så besök spelen. Det är det värt. Här är länken..
http://surf.to/soderblomspelet

Inga kommentarer: