En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

torsdag 28 juni 2007

Växhusets Ekocentrum i Mobodarne

Idag träffade jag och Eva Tjernström, Kommunalråd i Söderhamn Ralf Palmpers ansvarig för Växthuset och Lillemor Lööf som har fått ett miljöintresse sprunget ur rekreationstanken.

Vi gick dels runt på området och tittade hur man kan bygga samhällen kring en Permakultur det vill säga att man bygger hålbart. Man Tar inte mer av naturen än vad den tål, en slags design över sin trädgård och sin bosättning för att det skall vara hållbart. Mycket intressant och lärorikt.

En annan del vi tittade på var Solskeppet. Där man med okonventionella metoder jobbar för att kunna fånga in Solens energi. Detta var så intressant, så det vore av stort nationellt intresse att följa hur man laborerar med solens energi och bibehålla energin.

I Foldern som pressenterar Växhuset Ekocentrum i Mobodarne så står det " En annorlunda upplevelse – En ahaupplevelse!". Det stämmer. Jag har varit till växhuset ett par gånger sedan det startade för några år sedan, men varje gång jag kommer ditt så har det hänt något nytt.

Hur jag går vidare med all den information och det idé utbytet som var idag vet jag inte riktigt ännu. Men helt klart är att det kommer att följas upp på ett eller annat sätt. Att jag börjar samla in alla de miljöförslag och miljöförslagsförbättringar som finns i Söderhamns Kommun och gör politik av det.

För er som vill läsa mer om allt intressant som finns på Växhuset så går ni in på länken..
http://www.vaxhuset.se/

Inga kommentarer: