En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

måndag 9 augusti 2010

Bärplockare i Söderhamn, Gävleborg och Sverige

Debatten om personer som kommer till Sverige för att plocka bär är igång. Varje dag är det någon som hör av sig och berättar att det är skräp i naturen efter personer som är i Sverige och plockar bär. En del är riktigt arga och arga människor vill ofta ta till dumma metoder för att komma till rätta med något som jag betecknar som ett svårt problem. Ett problem med många innebörder.

När det gäller den fria rörligheten inom Europa så tycker jag om den. Det är bra att människor kan röra sig fritt i vårt Europa.

Ett problem är dock att det skitas ner i vår natur och att man inte håller rent efter sig. För mig spelar det ingen roll vilken nationalitet man då har. Man städar upp. Eller som vi säger i den kommunala valplattformen för Centerpartiet ”Håll Söderhamn rent från skräp”, då innefattar det även trasiga bilar efter vägar och att infarterna till vår kommun skall vara städade och skötta.

Jag tror problemet dock är större. Många av de som kommer till Söderhamn är människor som reser runt i hela Europa efter vilken slags säsong det är på olika råvaror. Många av dem har ingen fast plats utan är ständigt i rörelse. Enligt en föreläsning jag tidigare i år varit på skall analfabetismen vara hög bland denna grupp människor som åker runt.

Så även om frågan för stunden är påtaglig i Söderhamn och att vi har många Söderhamnare som är uppretade så är även frågan större. Den är både nationell och den är internationell. Det är också en frågan om humana värden, många som är med i dessa lägger är barn och ungdomar som inte får en utbildning som möjliggör för dem att göra andra val i livet. Det de dock lär sig är att det inte är välkomna, vart de än stannar i vilket land det än rör så blir de bortjagad efter ett par dagar på samma plats. Vilken bild får det av samhället? De är ständigt jagade och får ingen utbildning… ?

Jag har ingen färdig lösning för detta. Men jag vill väcka debatten och låta idéer vara fria.
Kanske en eller ett par samlingsplatser för dessa läger i Söderhamn skall ställas iordning, så att det är lätt att städa efter sig. Det är åtminstone en fråga som är värd att diskutera. Kostnaderna får bärplockar, bäruppköpare vara med och betala.

Frågan måste väckas i samtliga partier. Hur gör vi nationellt för att detta skall fungera. Kanske Söderhamn och Gävleborg skall gå i första ledet för att få till ett fungerande utbildnings projekt inom EU kopplat till denna grupp människor. För att säkerställa att de får grundläggande utbildningar. Utbildning gör människor friare att forma sin framtid samtidigt som det gör det lättare att i framtiden påvisa vilka rättigheter och skyldigheter man har i olika nationer för denna grupp.

Problemet kan ju inte vara att vi har människor som plockar bär i våra skogar, för det är i min mening positivt. Den stora frågan är hur vi skall få detta att fungera ?

När det gäller den brottslighet som följer med bärplockningen så är det en polisiär fråga som jag hoppas att polisen tilldelas resurser för att kunna motverka.

Kommer under denna vecka eller nästa vecka att följa med en del personer ut och se hur dessa läger ser ut i år. Var med på ett 10-tal förra året och tror det ser ungefär likadant ut i år. Men man skall ut i verkligheten, det är viktgt!

Jag erkänner att detta inte är någon lätt fråga, men även svåra frågor måste upp i debatten. Problemen måste tydliggöras, först då kan vi börja jobba med hållbara lösningar.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Magnus,

jag har inte kommenterat din blogg förr men detta inlägg var aningen för naivt för att låta bli.

Tror du på fullt allvar att vi i Gävleborg kommer (kunna) dra igång ett internationellt utbildningsprojekt som på något magiskt sätt eliminerar problemet med att "resande folk" skräpar ner mer än nöden kräver?

Det som skulle behöva ske är ju i sådana fall att denna utbildning (var det läskunnighet du tänkt dig eller något mer avancerat?) skulle kunna ge dem kvalificerade arbeten på respektive hemmaplan och det sedan skulle leda till att de inte har någon anledning att resa hit för att slå upp sina skräpläger, köra trafikfarliga fordon, göra inbrott, elda stulna kopparkablar etc.

Liksom du anser jag givetvis att det ska vara helt möjligt för EU-invånare att resa hit och plocka bär när helst denne behagar men så vitt jag vet går det att plocka bär utan att bete sig som grottmänniskor. Något som de säkerligen själva vet men fullt ut struntar i att ta hänsyn till.

Det är inte vi ska som ska visa respekt för ett oacceptabelt beteende. Du måste ju rimligtvis inse hur långt från verkligheten din utopiska, drömmande och direkt ogenomförbara idé är.

Magnus Svensson sa...

Hej Ebbo,
Vad jag menar är att man måste försöka. Jag vill inte bara abdikera för ett problem. Att ha ett internationellt EU projekt som spänner över ett flertal länder är i min värld ett försök att göra något istället för att bara sitta med armarna i kors och säga att det inte går.
//Magnus

Unknown sa...

Hallå igen,

det resonemanget påminner om något man skulle finna i fikarummet på någon statlig institution bemannad av gamla s-politiker som suttit 30 år för länge. Väldigt slappt, långsamt, teoretiskt o.s.v.

Problemet existerar nu och kommer inte lösas med lösa hypoteser som skulle vara genomförda om 20 år.

Grundproblemet är ju ändå väldigt enkelt: Ge fan i att skräpa ner. Det måste rimligtvis gå att ha riktigt kännbara konsekvenser av att inte sköta en så enkel uppgift när vi upplåter vårt ytterst generösa land för dessa gäster. Som sagt, jag (och ingen annan vid sina sinnes fulla bruk) lär ju inte ha något emot att de endast plockar bär.

Mvh
Ebob
http://ebob.blogg.se