En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

tisdag 25 september 2007

JAG: en utställning

Var idag upp till Hudiksvall och Hälsinglandsmuseum för att titta på "Jag: En utställning" som handlar om sexualitet och identitet. Konst; Monica Melin och Martin Sjoberg, Text: Kristina Hultman.

Tankvärd utställning om sexualitet. Vilka normer som finns. Personligen så kände jag att man skulle kunna använda denna utställning för att lyfta upp och diskutera homosexualitet och sexualitet i alla former. Utställningen öppnar för den dialogen. Även om bilderna vara en aningen Råa och beskrev det extrema i manlig kärlek gentemot varandra så kunde man inte undgå att ta intryck. Även texterna var av den art att man kände att det inte gick att blunda. Mycket bra samanställd utställning.
Den pågår fram till den 17/11-07 för den som har tid att åka upp till Hudiksvall.

När jag ändå var på museumet så passade jag på att gå och se utställningen om Linne, Lyx och lidande – flors linnemanufaktur på 1700-talet. En utställning som handlar om den lugna bondesocknen Mo utanför Söderhamn. Som blev den största industrin i Norrland på 1700-talet. Det vill säga innan ångmaskinerna kom och tog plats, innan industri och globalisering tog fart. Mycket intressant utställning, som jag lärde mig massor av. Dessutom är det alltid roligt när det ligger så nära en geografiskt.

Länk till hälsinglands museum hittar du här.http://www.halsinglandsmuseum.se

Inga kommentarer: