En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

onsdag 19 september 2007

EcoDriving

Så har jag idag genomgått en EcoDriving utbildning. Jag trodde innan jag satt mig i bilen att jag kunde det här. Jag är ju både Centerpartist och miljövän. Men icke sa nicke… jag var tämligen dålig på att köra miljövänligt eller rent ut sagt jag var "skit" dålig!!!

Jag har haft som metod att treans växel funkar i alla lägen och motorbromsa är skadligt för bilen. Men nu fick jag lära mig att kör man 50km/h skall man använda 5:ans växel (ologiskt, skulle tro det) och motorbromsa innebära att man spar jättemycket på både miljön och bilen..

Skillnaden på det sätt jag körde innan och Ecodriving körningen. En minskning av utsläppen med över 10%. Helt absurt bra, så denna utbildning borde alla genomgå. Eller åtminstone vore det ett körkrav för att få låne en bil ur den kommunala bilpolen… he he

Med i denna utbildning var även den gamle bandylegenden Göran "Dallas" Sedvall, Dansaren Sofie Becker (floor filer), Gunnar Mellqvist Förvaltningschef på KUS, Karin Nylander Chef på kommunens Service enhet (kus) och Johnny Olofsson Trafikplanerare i Kommunen (kus)

Kontentan av detta är att jag idag lärt mig tära mindra på miljön och förmodligen blivit en bättre bilförare.

Inga kommentarer: