En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

söndag 16 augusti 2009

Solenergi en fråga för Gävleborg och Sverige

Claes Västerteg, miljöpolitisk talesperson för Centerpartiet, Lars Andrén, ordförande i Svensk Solenergi och Andrew Machirant, vice ordförande i Svensk Solenergi skriver en debattartikel den 15 augusti i Hälsingetidningar, ni hittar den HÄR

De ställer då frågan om Gävleborgs län är intresserad av att ta på sig ledartröjan när det gäller användningen av solenergi? Det tycker jag låter som en otroligt spännande utmaning.

Under september månad kommer det pratas otroligt mycket miljö, energi och klimat i Gävleborgs län och då menar jag inte bara den framtidsvecka som är i Söderhamn den 14-20 september. Det kommer även att vara en del andra träffar och seminarium där denna fråga skulle kunna lyftas.

För Söderhamns del skulle det vara roligt att se vad de på kommande byggobjekt skulle innebära på dels investeringen och på driften om man projekterade de byggnader vi i framtiden gör med solenergi eller solvärme.

Personligen skulle jag vilja att Söderhamn och Gävleborgs län tar på sig ledartröjan och visar väg för övriga Sverige. Detta blir en av veckans utmaningar att hitta någon form av lösning på. För min tro att ställa om samhället till att vara ekologiskt hållbart så ingår solen som en viktigt energikälla.

Inga kommentarer: