En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

onsdag 5 augusti 2009

Jag är numer Integritetscertifierad

Det finns i Centerpartiet en stark grupp av medlemmar som driver CenterUppropet.se. Det vill säga en grupp som väldigt tydligt markerar sitt missnöje med den förda integritets politiken. Där man gör ändringar i lagstiftning på en rad områden tex FRA, IPRED och nu senast ACTA.

Jag stödjer detta upprop då jag tycker det är helt självklart att vår frihet skall vara just Vår frihet och inte någon annans rätt att ta del av det som är mitt och ditt.

En kämpe i partiet som förtjänar all respekt för sitt arbete med att skapa opinion för dessa frågor är Erik Hultin, blogg här och CUF:s förbundsordförande Magnus Andersson, blogg här

För att bli certifierad skall man skriva under fyra principer, de kommer här nedan.

----
Som kandidat/folkvald/politiskt aktiv för Centerpartiet stödjer jag följande principer:
*Lagar, förordningar och direktiv som införs i Sverige och EU skall alltid vara förenliga med Europakonventionen för mänskliga rättigheter.

* Kommunikation i alla dess former mellan människor skall vara fredad från statlig insyn, förutom vid brottsutredning.

* Utredning om brott skall endast få utföras av instanser inom rättsväsendet.

* Lagstiftning inom Sverige och EU skall alltid ske med full transparens för medborgarna.

---

Jag vill inte längre stilla se när vår integritet sakta, sakta blir mindre och mindre. Jag lägger inte allt detta på den Alliansleda regeringen där Centerpartiet ingår. Jag lägger detta 10-15 år bakåt där vi sakta, sakta vi olika lagstiftningar blir beskärda på vår integritet. Om jag kan vara en liten pusselbit som är med och kämpar för att det inte skall gå längre. Då vill jag vara den lilla pusselbiten. Därför känns det bra att börja där jag står och verkar det vill säga inom det parti som jag har varit medlem i sedan början av 90-talet. Det parti som jag också historiskt ser som det största och bästa frihets partiet för människor. Nu svajar man lite i frågorna och då tycker jag att det är viktigt att många av oss som är Centerpartister skriver under de 4 principerna för att markera att vi är och förblir det bästa frihetspartiet.

2 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Varmt välkommen "pusselbiten". Det var på tiden!


:-)

Erik Hultin sa...

Väldigt kul att se att du också valt att ta ställning i denna fråga och att du nu är integritetscertifierad. Låt oss nu hoppas att vi, när vi går in på valåret, kan få se fler centerpartister som inser hur viktiga dessa frågor är.