En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

fredag 15 maj 2009

Lys och Jessica Nsem är tillbaka i Sverige

Den 10 november 2008 utvisades Lys (19år) och hennes dotter (då 3år idag fyllde hon 4år) Jessica till Kongo- Kinshasa. Jag och många, många med mig blev upprörda och förbannade på att Sverige skickade/utvisade människor till Krigsförande länder.

Läs mer på bloggen Här och framåt.

Idag på fm har jag då träffat Lys och Jessica. Jessica som firar sin 4 års dag idag fick både tårta och presenter. Men dom är i Sverige och dom har lämnat in en ansökan till migrationsverket som jag hoppas att verket kommer att bevilja positivt.

Att detta har varit möjligt är all den godhet som framförallt medborgare i Söderhamn, men även från övriga delar av landet har skapat genom att sänka pengar. Utan det hade detta varit omöjligt. Lys hälsar och framför sitt stora tack till detta. Hon är väldigt glad.

Det visar även att den mänskliga solidariska handlingen går före en kall utvisningspolitik. Sverige måste bli ett varmare och mänskligare land i dessa avseenden. Människorna i v¨rt land är varma och solidariska medan systemen inte är det. Vi måste sätta människan före systemet.

Idag är jag således glad. Vi har fått hem Lys och Jessica. Mer kommer att komma på bloggen när tiden medger.

8 kommentarer:

Anna Steringer Ayres sa...

Vilken lycka när jag såg på Gävle-Dala. Helt underbart att de är hemma igen!
/Anna S-A

Anonym sa...

För det första är dom ej hemma dom har flytt dvs dom är flyktingar.Att som en av folket vald politiker stå för en handling som är olaglig är oförsvarbar.lagen i detta fall är glasklar.hoppas naturligtvis att det ordnar sig för Lys o hennes dotter.Om mina åsikter ej överensstämmer med vad lagen säger betyder det inte att jag kan strunta i den, hur skulle det se ut då i samhället?Vill gärna ha en förklaring hur du tänker när du i lokaltidningen stöder denna olagliga handling.

Magnus Svensson sa...

Det är sant att jag stödjer att Lys och Jessica är i landet har varit med i den grupp som jobbat för att få hem dem. Den första skillnaden mellan dig och mig är att jag anser att Jessica som fyllde fyra igår och är föd i Sverige är svensk medborgare.

Den andra delen är att jag anser att den svenska flyktingpolitiken inte är vad den borde. Där agerar jag politisk i de forum jag kan för att vara med i en förändring av lagstiftningen.

Det tredje jag anser inte att man från vårt rika i-land skickar människor till länder där det pågår konflikter. Jag tycker det är djupt oetiskt och inte värdigt en demokrati. Vi skickar dem till en trolig död. Sverige har inte dödsstraff.

Sedan tycker jag att det är mänskligt och bra att förtroendevalda har känslor. Annars får vi in politiker som bygger sin politik på hat och förtryck… Det har aldrig slutat bra.

Detta får ses som ett mindre inlägg. Det viktiga är att människan går alltid före systemet.

Således har jag ej brutit mot lagen i något avseenden. Lys och Jessica och kommit till Sverige som vilken kongoles som helst och fått pass i kongo som vilka kongoleser som helst. Inget brott är i min mening begåtts.

Anonym sa...

Om en flykting får avslag på sin ansökan om asyl och utvisas ut ur landet så har det beslutet tagits av en myndighet som dagligen handlägger sådana ärenden och har fått det förtroendet av makten här i som du säger rika land.Jag antar att detta beslut noga och mycket genomgående har utretts.Det olagliga som JAG menar ÄR om man gömmer en flykting som fått ett negativt beslut Dvs utvisning så är väl det en olaglig handling.Men vad vet jag?

Anonym sa...

Hej Magnus. har några funderingar om något helt annat än vad det här handlar om men de kanske går bra ändå.Var dag man tar sig ner på stan o går förbi speciellt strykgärnsparken/Biblioteket så ser man dessa sjuka/beroende människor som mår otroligt dåligt väldigt många är bostadslös (Ca 33 st)Det blir ju ofta så när dom lever med den sjukdomen.Många har barn som dom ej har eller orkar ta kontakt med, bara det är fruktansvärt.de flesta har gått igenom vårdkedjan med ett flertal behandlingar både öppen/sluten vård utan att lyckats bryta sitt destruktiva leverne.Kommer man i den situationen har man inte mycket att hämta utav soc eller samhället i sig.Dom är och förblir utslagna.Ingen utav de vi ser där på stan vill leva så men de är för kraftlösa att bryta.själva verkligheten den dom lever i är naturligtvis något du aldrig kan förstå till fullo de kan ingen som inte varit där men jag kan lova dig att det är mycket värre än vad man kan föreställa sig.Så ser det ut i lilla Söderhamn år 2009. Så Magnus du verkar ha många bra ideer så vad tror du? finns det något att göra åt detta Gigantiska problem.På 1 Beroende drabbas ca.10-12 anhöriga det tål att tänkas på... BYE M.

Magnus Svensson sa...

Jag delar upp svaret 2st svar.
Ang Lys och Jessica först. Jag och många med mig, bla migrationsadvokaten Trygve Emstedt anser att Sverige inte hade någon rätt att utvisa. I en rättstat så har man rätt till ett överklagande mm. Detta gjordes enligt Trygve med andra potenta människor inom juridiken på ett regelvidrigt sätt. Jag är politiker och anser att systemet brustit detta har byggts på av många duktiga människor inom juridiken. Så vad som är rätt och fel kan man trätta om. Men det hävdar jag att en domstol skall döma och att man skall kunna överklaga en negativ dom till europadomstolen.

Verkar dock som vi har helt olika åsikt om detta. Så hur givande samtalet i denna fråga blir vet jag ej. Men vill du så kan jag fortsätta diskutera den.

Det andra mailet. Så håller jag med dig. Det är ett stort problem och då framförallt i första hand för individen, dessa anhöriga och för samhället som ej klarar av att vårda sjukdomen.

Hur man kommer till rätta med det har jag inget bra svar på. Sist jag var involverad i frågan på riktigt var när Kommunen tillsammans med hjälporganisationer och samhällsmedecin hade en framtidsverkstad.
Framtidsverkstaden resulterade i stenbackens arbetskooperativ. Ett låg tröskelboende, nu tendera det enligt medier vara en del problem med stenbacken. Så jag skulle tro och tycka att det är på tiden med en ny framtidsverkstad för att komma med nya idéer för att från samhällets sida kunna vara behjälplig. För det tror jag att alla vill. Om detta fortsätter jag gärna att språka om. Vilka idéer har du?

Anonym sa...

Jag undrar på vilka grunder du anser att Jessica är svensk medborgare? Enligt lag (2001:82)om svenskt medborgarskap finns inget som ger en sådan grund vad jag kan finna.
Vidare undrar jag vilka dessa potenta människor inom juridiken som anser att utvisning av Lys och Jessica har skett rättsvidrigt förutom Emstedt? (Emstedt för övrigt som har fått en varning av advokatsamfundet för att han meddelat fel familj att de erhållit uppehållstillstånd och efter det hamnat på Migrationsverkets svarta lista eftersom han misskött ett flertal ärenden.)
Vad gäller Lys och Jessicas möjligheter att överklaga så har, vad jag kunnat läsa mig till, deras ärenden prövats av minst två instanser och vad jag vet har man alltid rätt att få sin sak prövad av Europadomstolen, men där är det domstolen som beviljar prövningstillstånd och inget som har med svenska staten att göra.
Jag tycker att det är bra att du engagerar dig i flyktingfrågor. Människor som har ett skyddsbehov måste kunna få skydd från förföljelse. Frågan blir dock vem som skall avgöra vem som har ett sådant behov. Enligt min mening bör detta ske på ett demokratiskt sätt och måste man följa de lagar som stiftas av riksdagen. Tycker man inte att lagarna är bra får man försöka förändra dessa genom politiskt arbete eller att rösta i val.

Blogo sa...

https://www.flashback.info/showpost.php?p=17171117&postcount=76