En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

onsdag 18 februari 2009

Saab i all ära, men hellre välfärdstjänster

”Biltillverkaren Saab är på väg ut ur GM-familjen och hotas av rekonstruktion. Men innan GM säljer Saab vill den amerikanska ägaren ha stöd från Sveriges regering. ”(TT)

Regeringen och Maud Olofsson säger nej till att gå in som ägare. Maud ’är så tydlig så hon säger Aldrig. Skall jag spela monopol med skattebetalarnas pengar…

Jag tycker att Maud och regeringen gör rätt. Det kan inte vara statens uppgift att äga och driva bilföretag. Det ligger även en sanning i det som skrivs om att, Klarar inte GM av det, hur skall då den svenska staten klara det?? Jag är marknadsekonom och tror på markanden och tyvärr så ramlar även företag bort från marknaden.

Jag hoppas dock att man hittar en lösning för Saab och för Trollhättan som gör att det anrika och dina bilföretaget Saab blir kvar med sina anställda. Men det är inte statens ansvar utan i mitt tycke är det GM och ledningen för Saab.

Vad jag förstår av olika kommentarer från oppositionen så vill de att staten skall ta ett större ansvar.. på vilket sätt funderar jag då? Enligt ett planekonomiskt och kommunistiskt perspektiv eller.. hur tänker dom??

Opposition i all ära, men ibland blir det dumt när man säger tvärtom bara för att man ”måste”. Det blir barnsligt. Istället borde regering och opposition fundera på hur man skall jobba med utvecklingen och framtiden i Trollhättan för att det inte skall bli så oerhört tungt för alla dem som jobbat på saab eller varit underleverantörer. För Trollhättan står inför en jobbig framtid och då borde även oppositionspartierna fundera på att ta ansvar och på allvar vissa att de är förtroendevalda.

Några intressanta artiklar och bloggar på ämnet

Annie Johansson ( C) Riksdagsledamot

Magnus Andersson CUF Ordförande

Per Ankersjö C-politiker Stockholm


DN här, här , här

Aftonbladet

Kontentan av all detta blir för min del. Regeringen gör rätt. Det känns då skönt att veta att mina skattekronor ej går till detta utan faktiskt går till välfärdstjänster för barn och äldre. Det är tufft men rättvist.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jaja, centern i all ära men hellre en kristdemoktar i röven

Rasmus Ling sa...

Mycket bra agerat av näringsministern i den här frågan. Jag är lite imponerad faktiskt.