En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

torsdag 5 februari 2009

Klimat- Energiuppgörelsen både glädje och sorg..

Energiuppgörelsen både glädje och sorg

”Vision år 2050 Har Sverige en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning och
Inga nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären”.

Dagens presskonferens om en Hållbar energi- och klimatpolitik för miljö, konkurrenskraft och trygghet innehöll i mitt tycke många glädjeämnen men den blev även lite smolk i bägaren.

Om vi börjar med det som är positivt. Detta är en historiks överenskommelse inom alliansen om en gemensam klimat- och energipolitik. Något som är viktigt för Sverige och för alliansen. Den spricka som funnits inom borgligheten är nu förhoppningsvis borta. Den sprickan finns fortfarande kvar inom oppositionen.
- där framgick det dock från dagens presskonferens, att alliansen ville bjuda in oppositionen och då framförallt socialdemokratin till en bredd blocköverskridande politik för framtiden.

Man slår även fast tre grundpelare. Den svenska energi- och klimatpolitiken ska bygga på
1. Ekologisk Hållbarhet, 2. konkurrenskraft, 3. Försörjningstrygghet
För mig som Centerpartist är dessa 3 pelare naturliga, men har såvitt jag vet inte varit några ord som andra företrädare i alliansen så ofta använt.

Glädjeämnen innehåller även, att man gör ett mål till 2020
50 procent förnybar energi
10 procent förnybar energi i transportsektorn
20 procent effektivare energianvändning
40 procent minskning av utsläppen av växthusgaser

Man slår fast många olika punkter kring den förnybara energin. Vilket är en stark Centerpartistisk framgång. Utan Centerpartiet i regeringen så hade förmodligen dessa skrivningar inte varit så tydlig. Vindkraften är en av de förnybara energikällorna man tydligt pekar ut, ” en planeringsram för vindkraft på 30 TWH till 2020 slås fast”. Både till land och havs. Förhoppningsvis kan man då titta på den vindkraftspark som planeras att byggas utanför Söderhamn på storgrundet med över 50 snurror.

Sorgen och smolket i bägaren blir då avsnittet om kärnkraft.
”Kärnkraftsparentesen förlängs genom att inom ramen för maximalt tio reaktorer tillåta nybyggnation på befintlig platser” samt ” avvecklingslagen avskaffas och nybyggnadsförbudets hävs. En ny kärnkraftslagstiftning beslutas”

Jag är motståndare mot kärnkraft. Så detta känns inte bra. Det man senare kan läsa i detta är att ”något statligt stöd för kärnkraft, i form av direkt eller indirekta subventioner, kan inte påräknas” vilket gör att marknaden själv måste bekosta denna energikälla.

När jag då väger in allt detta. Så förstår jag att vi kommer att minska och fasa ut det fossila bränslet. Vilket är mycket bra. Vi kommer att slå fast det tredje benet i den svenska energipolitiken, med förnybar energi, Mycket, Mycket bra!!!
Parantessen med kärnkraften i den svenska energiförsörjningen kommer att bli längre än vad jag hoppats. Då jag vill att den skall avvecklas snabbt.

Jag förstår dock att i en kompromiss så får man göra eftergifter. Jag ställer inte upp på alla delar. Kärnkraften är en sådan jobbig del.

Men kontentan är att uppgörelsen är godkänd. Bortser vi från Kärnkraften så är målsättningarna med alternativa energikällor, mål om minskad fossila bränslen, energieffektivisering mm

Jag återkommer när jag analyserat mer. Men vindkraften är den stora vinnaren.

Inga kommentarer: