En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

tisdag 9 december 2008

En krönika om ondska

I dagens DN skriver ledarskribeten Lisa Bjurwald en ledare om Kongo. ”Våldtäkt som vapen” det är en krönika om den ondska som finns i Kongo.

Jag blir fortfarande förbannad när jag då tänker tillbaka. Att bara för en månad, den 10 november, sedan utvisade vi i Sverige en 18 årig mamma och hennes 3 åriga dotter till Kongo-Kinshasa.

Jag anser fortfarande att det är en inhuman utvisning av Lys och Jessica och något man som svensk får skämmas för att vi gjort.

Det som är glädjen i denna så tragiska historia är dock att massor av arbete görs. Pengarna strömmar in och opinionsbildning gentemot att vi utvisar asylsökande som befinner sig i Sverige till Kongo är stort.

Jag började min bloggning i detta ärende den 11 november, den artikeln hittar ni här, sedan har jag fortsatt bloggandet fram till dags datum. Det som slår mig är all den värme som vi kan mobilisera och den kraft det finns i det ideella att faktiskt få till stånd en förändring.

Jag är fortfarande fast övertygad om att vi kommer att få hem Lys och Jessica till Sverige och att en ny prövning för asyl kommer att genomföras.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst har du sett att Lisa kommenterar Lys och Jessicas fall och din blogg idag på ledarsidan?! Finns det hopp för en ny prövning?

Magnus Svensson sa...

sett det, dock ej sett den på nättet, så jag skall skriva in den själv.

Hoppet finns. Kommer hon till Sverige, så skall en ny asylansökan prövas.

Anonym sa...

Tänk så många (tusentals) afrikanska barn vi skulle kunna hjälpa för dom pengarna ni har samlat ihop.