Regeringen presenterar i dag insatser för att möta utmaningarna för svensk fordonsindustri. Det sker i form av utökade satsningar på forskning och utveckling samt statliga kreditgarantier för upptagande av lån i Europeiska investeringsbanken.
Satsningarna sker med den tydliga utgångspunkten att staten inte avser att förvärva någon av de befintliga fordonstillverkarna. De sker också med fortsatt öppenhet i förhållande till den pågående processen inom den amerikanska fordonsindustrin samt slutsatser hos nuvarande eller eventuellt kommande ägare.
Insatserna syftar till att skapa förutsättningar för en framgångsrik svensk fordonsindustri också i framtiden, att hantera en eventuellt förvärrad kris i fordonsindustrin och att möjliggöra en snabbare utveckling av grön teknik.
Insatserna består av tre delar:
1. Regeringen har för avsikt att i aktiebolagsform bedriva forsknings- och utvecklingsverksamhet och annan verksamhet inom fordonsklustret och att tillföra denna verksamhet ett kapital om 3 miljarder kronor.
2. Regeringen ber om riksdagens bemyndigande att ställa ut statliga kreditgarantier till företag i fordonsklustret för upptagande av lån i Europeiska investeringsbanken för omställning till grön teknologi. Kreditgarantierna ska som mest kunna uppgå till 20 miljarder kronor och ställas mot fullgoda säkerheter och med marknadsavspeglande avgifter under normalt marknadsläge.
3. Regeringen ber om riksdagens bemyndigande att ge undsättningslån till företag inom fordonsklustret som befinner sig i ekonomisk kris på upp till 5 miljarder kronor. Lånen ska vara i enlighet med EG-kommissionens riktlinjer om statligt stöd och ges mot fullgoda säkerheter. 2
Samtliga delar föreslås träda i kraft samma dag som riksdagen beslutar om propositionen och är i linje med de insatser och förslag som presenterats i kommissionens meddelande den 26 november 2008 "En europeisk plan för ekonomisk återhämtning" (KOM 2008 [800]).
Ladda hem PM ang stödpaketet
Artikel på DN, Svd, DI
--
Jag tycker att stödpaketet känns oerhört komplett. Jag är långt ifrån någon som helst speciallist på detta område. Men då jag precis som alla andra ser att personbilsindustrin inte hanterar problematiken och verkligen inte vill att staten skall vara ägare av företagen. Så är detta ur mina ögon sett, väldigt, väldigt bra och jag hoppas att det kommer att leda till att alla varsel som är lagda kommer att kunna mildras.
Samt att fokus sätts på att skapa bränslesnåla alternativa fordon. Det är jag säker på kommer att vara bra för både bilindustrin samt för vår gemensamma miljö. Den satsningen applåderar jag.
4 kommentarer:
Detta E-N-O-R-M-A bidrag är otroligt sjukt, perverst. Detta är skattebetalarpengar, mina pengar. Sverige är officiellt nu ett kommunistiskt land. SAMTLIGA riksdagspartier är socialistiska. Jag röstar SD från och med nu.
vad är socialism i detta...???
Att stödet omfattar totalt 28 miljarder där kreditgarantier och undansättningslån står för merparten av paketet.
Satsningen som jag ser det sker med utgångspunkt att staten inte förvärvar fordonstillverkare, För det hade varit Kommunism/socialism.
Beträffande SD, så skriver Åkesson om finanskrisen i sitt veckobrev, V.42. Annars skrivs det väldigt lite om den krisen från SD håll.
Så jag tror att du svarat för snabbt, utan att ha läst igenom tillräckligt mycket. Med det faller även din retorik.
vad är socialism i detta...???
Att stödet omfattar totalt 28 miljarder där kreditgarantier och undansättningslån står för merparten av paketet.
Satsningen som jag ser det sker med utgångspunkt att staten inte förvärvar fordonstillverkare, För det hade varit Kommunism/socialism.
Beträffande SD, så skriver Åkesson om finanskrisen i sitt veckobrev, V.42. Annars skrivs det väldigt lite om den krisen från SD håll.
Så jag tror att du svarat för snabbt, utan att ha läst igenom tillräckligt mycket. Med det faller även din retorik.
Stödet är en väldigt dyr respirator. På samma sätt som man försökte hålla liv i varvsindustrin. Vart tog marknadsekonomin vägen?
Skicka en kommentar