En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

lördag 2 april 2011

C distriktsstäma Gävleborg (kort rapport)

Lite bilder + Text

Just nu pågår Centerpartiets distriktsstämma i Gävleborg. Det är bra fart, Karin Ånöstam vår distriktsordförande höll ett bra ideologiskt tal om Centerpartiets kamp för att Frihet för individer. Individens rätt att göra självständiga val. Det är över 150 centerpolitiker på plats i Söderhamn, så himla trevligt :-)




Efter Karin så talade Annika Qarlsson, Centerkvinnornas förbundsordförande. Jämställdhet var temat och uppdraget var tydligt. Centerpartiet måste jobba ännu hårdare för att nå en värld där män och kvinnor värderas likvärdigt. Hon pratade om LOV:en och den valfrihetsreform som det innebär för brukarna, men även för de som jobbar inom våden.. det vill säga kvinnorna. Vi behöver öppna för företagande ännu mer på välfärdssektorn. Hon tog även upp CEMR-deklarationen, den har jag beskrivit i ett blogg inlägg denna vecka. För Maria Leander lämnade in den till Kommunfullmäktige i Söderhamn i måndags. Annika talade otroligt inspirerande och det känns väldigt självklart att fortsätta jobba med denna sektorsövergripande fråga för alla människors lika rätt och värden. Annika gav mig bra verktyg för att jobba vidare med denna fråga.




Anders W Jonsson, vår riksdagsledamot i länet äntrade talarstolen efter Annika. Han höll ett briljant tal om vad som händer i Riksdagen och visade även upp exempel på hur Centerpartiet gör skillnad. Hur Centerpartiet jobbar för att sätta människan i Centrum. Han berättade även en hel del om hur det är att sitta i en Allians och hur man förhandlar i en sådan. Anders är förmodligen en av Sveriges bästa politier på välfärdsfrågor och det undgick ingen om hur hårt Anders jobbar för täppa till luckor i sjukförsäkringen, att människan är utgångspunkten. Den som inte hört Anders tala någon gång, så tipsar jag om att gå och lyssna på honom




Sist ut bland talarna efter att en del formalia som ett årsmöte ändå behöver göra. Så klev Hannah-Karin Linck (H-K) Centerpartiets landstingsråd upp och berättade vad som händer i landstinget. H-K är en otroligt påläst och lugn person som man känner en otroligt förtroende för och jag är stolt över att vi har henne i vårt parti och på den post hon besitter. Rätt kvinna på rätt plats!! Informerade vad som hänt i landstinget efter valet 2010, hur C gruppen formerat sig och aktuella frågor i landstinget. Patienten i Centrum är den vitigast utgångspunkten för Centerpartiet i landstinget och att politiken skall formas efter det. Informerades om Hemsjukvården. Jag känner mig någorlunda trygg med Landstinget Gävleborg när jag vet att vi har en sådan kompetent politiker som Hannah-Karin sitter i den yttersta ledningen.




Jag återkommer med mer….

Inga kommentarer: