En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

onsdag 30 maj 2007

Kärnkraftsverket i Olkiluoto, Finländska

I den finska staden Raumo så finns det en halvö, Olkiluoto där man bygger ett kärnkraftverk.
Cirka 23 mil i sydlig riktning ligger Söderhamn, vilket inte på något sätt som helst känns tilltalande. Jag förstår varför Danskarna är så kraftfull negativa till Sverige och Barsebäck kärnkraftverk. För jag känner precis likadant.

Skall sanningen fram så är jag emot alla nybyggnationer av kärnkraftverk, då jag anser att dessa borde vara en parantes i världens energiförsörjnings lösningar då det är en dålig energikälla.

Går man in på Greenpeace hemsida så kan man läsa om att det hittills har hittats över 1000 brott mot säkerhetsföreskrifterna som registrerats av den finske tillsynsmyndigheten Strålsäkerhetscentralen, STUK.

Jag är oroad och vill ge en eloge till Greenpeace för deras arbete, även om jag tror att utomparlamentariska yttringar gör väldigt lite i det stora hela. Men att de demonstrerar visar att det finns ett missnöje med denna byggnad som inte borde byggas.

Länkar till lite fakta om staden Raumo samt Greenpeace aktion gentemot kärnkraftverket.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raumo
http://www.greenpeace.org/sweden/

Inga kommentarer: