En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

torsdag 24 maj 2007

Föreningsbidrag i Söderhamn

I dagens kurirens ( http://www.soderhamnskuriren.se/ ) så står det om den amnesti som Söderhamns kommunstyrelse gett till föreningslivet i Söderhamn med 498.000kr, varav 420.000kr till Broberg bandy. Av de 420.000kr som Broberg fått så ligger det en ersättning på 350.000kr för Brobergs insatser för staffangymnasiet.
Jag var inte med på det KS möte som fattade beslutet och hade jag närvarat så hade jag med största sannolikhet röstat emot att kommunen skulle avskriva föreningars skulder till kommunen. Inte för det att jag tycker att man inte skall göra det utan snarare för att det finns föreningar som har små skulder till kommunen som jag i ett sådant här beslut hade tyckt varit smakligt om det varit med. Det sticker i många övriga föreningars ögon, vilket jag tycker är synd. Satsningen är bra på så sätt att kommunen visar att vi vill hjälpa det lokala föreningslivet och stärka den ideella sektorn. Men som kommun tycker jag att det skulle sett bra ut om alla föreningar i kommunen som har skulder till kommunen skulle ha fått sina skulder avskrivna.
Misstänker att jag kommer att komma tillbaka till detta ämne ett par gånger...

Inga kommentarer: