En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

onsdag 1 augusti 2007

Sofia Larsen © - Skolverket måste få säga nej till sekter

Skolverket måste få möjlighet att säga nej till friskolor som inte följer den svenska värdegrunden eller inte bedriver undervisning i enlighet med läroplanen. Det menar utbildningsutskottets ordförande Sofia Larsen (c) mot bakgrund av länsrättens beslut att låta Plymouthbröderna starta en friskola.

- Jag efterlyser absolut inga generella förbud mot religiösa friskolor, men lagstiftningen måste vara tydlig att friskolorna ska bedriva undervisning i enlighet med läroplanen och följa svensk värdegrund – något som jag är mycket skeptisk till att Plymouthbröderna kommer att göra, säger Sofia Larsen.

– Jag har länge varit en förespråkare för friskolor, även religiösa, men efter det här beslutet från länsrätten finns det stor anledning att se över skollagstiftningen och skolverkets befogenheter, säger Sofia Larsen.
---
Jag Tycker Sofia har helt rätt. Vilken tur att Sverige har en Sådan duktig/kompetent ordförande i Utbildningsutskottet. Att det alltid finns de som nyttjar kryphåll i lagstiftningen är inget nytt - det är hur man bemöter dem som gör det som skapar skillnad.

Inga kommentarer: