En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

söndag 7 februari 2010

Svenskt Norsk samarbete inlett när det gäller el-bils laddningar

Jag har vid ett flertal tillfällen på denna blogg skrivit om att jag vill ha fler eldrivna bilar efter våra vägar. En viktig del för att det skall bli verklighet är att det finns tankställen i hela landet. Det är då tur att vi har en infrastrukturminister i detta land som är Centerpartist och förstår värdet av att hela Sverige skall leva. Hon går även längre i planerna på att utveckla tankställen för eldrivna bilar. Vid ett möte den 10 augusti 2009 med Norges dåvarande samferdselminister Liv Signe Navarsete så slog man fast att ett fördjupat samarbete mellan länderna för att främja elektrifiering av vägtrafiken. Läs pressmeddelandet HÄR

Måste bara slänga in ett citat från Åsa T;
- Jag vill se fler elbilar på våra vägar och det här är ett sätt att från svensk och norsk sida titta närmare på hur vi kan förenkla användandet av elbilar, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Jag har även varit frågvis i många år gentemot upphandlingen i kommunen när det gäller vår bilpool att jag vill ha elbilar i Söderhamn. Att det inte funnits tankställen är ett skäll till varför det varit svårt att säga ja till en el bil. Det verkar som det hindret är på väg bort. BRA! Vi vill leva i en värld utan en massa avgaser från bilarna, se även till att den el som bilarna går på kommer från någon alternativ energikälla som ej tär på jordens långsiktiga överlevnad.

Inga kommentarer: