En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

tisdag 16 februari 2010

A. Carlgren Vs P. Eriksson = 1 – 0

I en debattartikel i Göteborgsposten svarar Andreas Carlgren ( c ), Miljöminister upp mot den kritik som Peter Eriksson ( mp), opposition levererat mot regeringen. Artikeln ”Peter Eriksson snackar – vi genomför” talar sitt tydliga språk Ni hittar den HÄR,

Jag tar några korta stycken ur artikeln;
”Klimatet
Miljöpartiet lämnade efter sig ett utsläppsmål på fyra procent. Med alliansregeringen ska Sverige minska utsläppen med 40 procent till år 2020”

”Bilar och vägar.
När jag tillträdde ärvde jag, av vänsterkartellen med miljöpartiet, växande utsläpp från transportsektorn och Europas mest bensinslukande bilpark. Även huvuddelen av nya bilar drevs på bensin. Nu är Sverige i toppklungan när det gäller att minska utsläppen från nya bilar. Fyra av tio nya bilar som säljs är miljöbilar. Tio gånger så många miljöbilar rullar på våra vägar.”


”Sverige i internationell ranking
När German Watch och Can Europe sätter samman ett Climate Index är Sverige är bäst av OECD-länderna, bäst av EU-länderna och tvåa i hela rankingen. Peter Eriksson tvingas leta efter en av deltabellerna för att hitta någon kritik mot regeringen.

Det finns andra bedömare än Peter Eriksson av alliansens klimatpolitik. När Tony Blair gästade Stockholm sa han om alliansregeringens klimatmål: "Vad ska jag säga? Fantastiskt!". När Al Gore intervjuades i CNN var det Sverige han tog som förebild, och motiverade sitt val med alliansregeringens ekonomiska styrmedel som kol- dioxidskatt och utsläppshandel.”

Carlgren har naturligtvis rätt. Miljöpartiets ambitioner på miljöområdet är mycket större när man sitter i opposition än när man sitter vi makten. Att man dessutom är inkonsekvent i en del beslut är skrattretande. Tex senast så kritiserar man att vattenfall investerar i tysk kärnkraft, ett beslut som fattades av en förra socialdemokratiska regeringen. Mp var då stödparti åt (s) och hade kunnat stoppa affären, men icke. Ännu konstigare blir det när man ser att mp också var med som stödparti när Vattenfall gjorde stora investeringar i tyska kolkraft. Låt mig vara tydlig, jag tycker det var ett dåligt beslut då och tycker att det är ett dåligt beslut nu. Men att skylla det på nuvarande regering, skulle jag aldrig göra.

Att Sverige har en bra miljöminister råder det ingen tvekan om. I tider som varit kämpiga ekonomiskt så har ha lyckats baxa igenom det ena beslutet efter det andra på ett sådant sätt att Sverige återigen kan känna sig stolta på den internationella klimat och miljöarenan. Det krävs att man våga fatta beslut och inte bara snacka för att göra det.

A, Carlgren Vs P. Eriksson = 1 – 0 – jag gissar på utklassning innan denna match är färdig.

Inga kommentarer: