En vanlig Svensson

Jobbar för en bättre miljö, fler företag och ett ökat engagemang i det civila samhället. Jag vill gärna vara din röst i stort som smått – Så hör gärna av dig!

måndag 16 mars 2009

Lena Ek nästa svenska EU-kommissionär!

Per Ankersjö har skrivit en helt fenomenal blogg idag. Den hittar ni här.
Där han lyfter upp Lena Ek ( c ) EU parlamentariker som näste EU-kommissionär. Det tycker jag skulle vara ett riktigt bra val.

Per har beskrivit en rad fördelar med Lena som jag skriver under på allihoppa Den del jag skulle vilja förstärka är naturligtvis att hon idag sitter i parlamentet och gör ett ypperligt jobb.

Europaparlamentet företräder närmare 500 miljoner europeiska medborgare i Europeiska unionens 27 medlemsstater. Den europeiska folkrepresentationen har utvecklats från att det första åren efter att Europa enades enbart ha varit ett rådgivande församling till det europarlament vi har idag. Där parlamentet idag i huvudsak är en jämbördig lagstiftare med ministerrådet, där medlemsstaterna är företrädda.

Det är då i mitt tycke en viktig ingrediens att Sveriges näste Kommissionär inte bara varit vald som riksdagsledamot utan även som eu-parlamentariker. Vi behöver en kommissionär som har ett brett folkligt stöd.

Jag stödjer Lena, gör det du också.

Inga kommentarer: